Monday, November 23, 2009

Laos on SINU j2rgmine reisisihtkoht!

Tyhja sest malaisiast, Towerites k2isin 2ra ja 6lu oli jube kallis. LAOS on riik, millest on p6hjust r22kida, sest siin on t6esti v22ga tore!!

14.11 hommikul pealinna Vientiane j6udes saime kohe aru, et see koht on meile! Lennujaamast saime kohe viisad passi 30 dollari eest ning passikontrollis on oli v2ga vaimustunud mu passipiltidest, mis kaante vahel vedelesid. Punased juuksed on siin hitt ja mina olin "very beautiful". Lennujaamast marssisime oma uued kalamehe tyypi pyksid jalas (Triinul oranzid, minul hall-sinised) v2lja, k6ikidest taksodest m66da ja alustasime j6hkrad tingimispoliitikat! 5 dollarilt saime l6puks hinna 2-le ja nii alustasime oma esimest tuk-tuki s6itu pealinna poole!

Esimeseks peatuseks sai raamatupood, kust koopiamasina abil valminud Dan Browne ostsime ja yhe ameeriklase p2evikuvormis Laoseiklused samuti. Kuidagi on praeguseks hetkeks nii juhtunud, et oleme kahe peale 8 raamatut kokku ostnud ja vaeme neid nagu kaamlid, sest kohe kuidagi ei taha yhestki loobuda. Varsti saame osad l2bi, eks siis j2tame kuhugi j2rgmisetele... Teiseks ylesandeks oli leida 66maja ning Lonely Planeti soovituse abil me selle leidsime. Tagant j2rele m6eldes oli tegu ikka v2ga jubeda kohaga, mille eest me kyll v2ga palju ei maksnud aga ikka v2he ka ei maksnud. P2evad veetsime kohvikutes raamatud nautides, kohaliku 6llega tutvudes (BeerLao on suurep2rane ja hea hinnga 6lu, soovitused!!), masaazis k2ies ja maailmaasju arutades. M6nes Watis (ehk templis) k2isime ka ning hakkasime vaikselt reisiplaani paika panema! Ohtlike harrastuste kindlustuse tegime ka endale aga siiani oleme ikka v2ga lihtsat elu elanud ja ise niisama ringi jalutanud. Ning 15.novembri 6htul k6mpisime seljakotid seljas bussijaama (sest sealt on odavam osta pileteid kui reisiagentuuridest), 6eldes sadadele tuk-tukidele teepeal EI. Algas S22stureis ja ees ootas 9 tnnine 6ine bussis6it Luang Prabangi!

No muidugi sai sellest hoopis 12h, mis oli t2ielik naljanumber. Buss l2ks katki jaamast v2lja keerates ning paari kilomeetri p2rast ootas meid uus buss, kuhu siis maantee 22res ymber kolisime. Meie pidasime ikka imeilusti vastu sellel k22nulisel m2giteel ning profylaktika m6ttes olime enne ka ingveri tabletid sisse v6tnud, kuid m6ned kohalikud nii tugevad ei olnud. Minu vastasistmel olev mees veetis selle 500 km (12h jah?) oksendades oma sisikonda v2lja ja sama tegid m6ned teised. Seda tunde pealt kuulates otsustasime ingverit l2heduses hoida ja ka tulevikus ennetust66d teha enne pikemaid bussis6ite! Kohale j6udsime 8 hommikul ning siis suundusime oma bussist saadud uue s6brannaga ( hollandi tydrukuga kes yksi reisis, kuid enne 10 n2dalat malaisias vabatahtliku t66d teinud oli) hommikut s66ma ja 66maja jahile. V6tsime ta heaga kampa, sest nii oli odavam nii talle kui meile ja l6puks leidsime suht m6istliku hinna ja tasuta banaanidega kylalistemaja, kuhu koos sisse kolisime. Nautisime pesemism6nusi, pakkisime asjad lahti ning et mitte p2eva raisku lasta, asusime tegudele!

Esimeseks plaaniks sai 32km linnast v2ljas asuvat koske ja ujumiskohta kylastada. Rebisime t2navalt tuk-tuk juhi ning tegime kaupa - j6udsime kokkuleppele et leiame paar inimest veel ja saame hea hinnaga. Kohe t2navanurgalt h6ikasime endaga kaasa ameeriklanna Libby (kellega hollandi Suzanna p2rast Vietnamis edasi reisis) ning kuna p2rast m6ningast tiirutamist linnapeal juhil rohkem rahvast kaasa meelitada ei 6nnestunud, l2ks s6iduks. Kohapeal veetsime aega kose otsa ronides (mis v6ttis p2is l2bi), karusi taastuskeskuse aja tagant piiludes ja allikates supeldes ning kuidagi saime 3h sisustatud. Igatahes s6ime pargi ukse taga taignasse kypsetatud banaane ja Pau'd ( hiina lihaleib), tegime yhe kosutava 6lle ning s6itsime linnapoole tagasi.

Luang Prabang on v2ga armas v2ike turistilinnake,kus t2nu sellele on kyll k6ik natuke kallim kui pealinnas, kuid samas on v2ga uhke 66turg, kus kindlasti ringi uidata tasub! Sealt leidsime neljakesi ka vahva taimetoitlaste buffee, kus u 5kr s6ime m6nusalt k6hud nuudliroogasi t2is ning tutvusime just Burmast saabunud belgia paariga. Vahva 6htu, mille l6petasime kodus kohalikust samakaga mangokokteile tehes ja juttu r22kides.

J2rgmine p2ev magasime end m6nuga eelmise 66 bussi6udustest v2lja ning veetsime vihmase p2eva m66da erinevaid templeid jalutades ning Buddismiga tutvudes. Kuidagi leidsime ka vahva bambuse silla, kus juhtasid sildid yle silla asuva kyla poole ning seda otsustasime uudistama minna. Silda yletades saime jutule yhe noviitsiga (ehk munga6pilasega) imeilusas s2ravas oranzis mungaryys ning kuna ta ise v2ga tahtis meiega vestelda, siis tegime temaga p6him6tteliselt syvaintervjuu :) No ikka uudishimu sai kommetest korralikult v6itu! Ning 6htul kylastasime taas turgu, et silmaj22nud suveniiridega kaupa teha ning odavat buffeed kylastada. No kaup sai tehtud ja kuidagi nii l2ks et s66gilaua taga saime j2lle uued tuttavad - ameerika paar, kes juba pool aastat reisinud ja sama palju ees. No mis viga reisida, kui naispool perest oli elukutseline pokkerim2ngija, kes igal hommikul kohvitassi taga lisaraha teenis :) igatahes saime nendega m6nusalt jutule ning saatsime nad lausa koju, et neilt 3 lisaraamatut saada (no kuidas saab toredale lugemisvarale Ei 6elda :)). Ja juba oleme k6ik teepeal kohatud inimesed endale facebookis s6braks lisanud, sest kuidas muidu me neile eesti tuure korraldame. K6IK on tulemas :)

J2rgmine hommik 2rkasime varavara, et n2ha Laose linnakest hommikutoimetusi ehk peamiselt seda, kuidas s2ravoranzides ryydes mungad templitest alla linnat2navatele tulevad ja kohalikelt s66gikraami vastu v6tavad. Vaade oli iseenesest imeilus ja huvitav, kui ainult krt turiste poleks maailmas olemas :) !!!! Yhes6naga, hoolimata sellest, et k6ikide templite juures oli palve, hoida distantsi ja olla aupaklik, ronisid inimesed munkadele kylje alla ja teele ette et v2lgu neist pilti teha ja see oli 22rtult kole. Kohe nii 6udne et ma tahtsin p2ris mitmele minna 6lale koputama ja kombeid 6petada :) Aga vaade oli vahva - p2ikeset6usu saatel saabuvad hanereas mungad, kellel t2nval p6lvitavad elanikud bambusetopsikestesse riisi ja muud head-paremat poetavad!
Koju tagasi j6udes keerasime veel korraks magama, siis v6tsime viimas dussi, pakkisime kotid ja matkasime pisikese 1,5 inimese istekohaga tuktukiga, mille mootor meie ja meie raskuse all pidi peaaegu otsad andma, bussijaama poole, et s6ita yles p6hja ja t6eliste Laose kylade ja inimestega kohtuda! Buss ehk natuke suurem lahtine tuktuk juba ootas, kui kohale j6udisme, ning Triinu l2ks pileteid ostma ja mina uurima, kas ikka mahume, sest m6lemal pool olevad pingid olid t2is ja 10 inimest peal. V2ga naiivne meist, sest kokkuv2ttes istusime seal 22kesi ehk siis inimesed 3 suure apelsiini kasti otsas mis ka peale laaditi, suurte kottide otsas, p6randal, auto tagumise 22re peal ja peaaegu yksteise syles. Ning kombe kohaselt jagasime k6ike, mis kaasas oli - yks austria mees oli suure paki kypsiseid endale nosimiseks kaasa ostnud ning viisaka inimesena pakkus k6igile mis t2hendab et t6epoolest j2i talle endale kuidagi ka yks maitsmiseks. Igatahes 4h kihutasime, nii et tolmu lendas ning l6puks olimegi kohal olles teepeal hunniku reisijaid maha pannud ja peale v6tnud. Sealt edasi saime kohe endale laevale piletid, sest kylla kuhu plaanisime minna, sai ainult veeteed m66da. Tunnikese transportide vahel veetsime kylarestoranis (ja igas kylas neid on, t2histatud BeerLao kollase sildiga) stiky rice suues ning kella 16.30 j6udsime 4 suurt matratsit laevakatusel ja klaasvitriin pagasiks planeeritud Muang Ngoi Neua kylla. Olime t2iesti l2bi kylmunud, sest hetkel oli Laost tabanud 35 soojakraadi asemel vihmapilved ja jaheduslaine, nii et p2rast 66maja leidmist panime k6ige soojem riided selga, tegime kerge uinaku ning l2ksime kalda22rsesse restorani teed jooma, pardist valmistatud larpi s66ma ja raamatuid lugema. Viimast on 6htuti v6imalik teha 18.00-22.00 vahel, sest siis on kyla 6nnistatud elektriga!
J2rgmine p2ev tegime hommikused pannkoogid ja teed, vaatasime kohalikut turismihytist kaarti ning veetsime p2eva m66da kohalike kylateid ja riisip6lde jalutades ning eemal asuvaid kylasi uudistades. Vahepeal, kui palav hakkas, tegime restoranis maitsva 6lle (jah, ka seal kus keegi inglise keelt ei r22gi, on siiski restoranid) ning kui kylm hakkas otsisime p6uest pudeli sooja pipranapsu. Vaated oli vahvad - m2gede vahel riisip6llud, kyll vettinud ja kollased hetkel ning buffalo aiad kuhu ka m6ned korrad 2ra eksisime, m2gede otsas yksikud onnid ning r66msalt Sabaidee hyydvad lapsed ymberringi. Nii me selle 5h seal ringi myttasime, yksteist pildistasime ja maailma asju paika panime... 6htul maistev stiky rice ja kookosepiimaga wokitud juurviljad, tee ja raamat!
Kuna ilmad olid j2tkuvalt jahedad ja pipranapsu varu on siiski piiratud, otsustasime j2rgmine hommik tagasi alla l6unapoole tulema hakata. Kuna t2dil l2ks banaanipannkookidega niipalju aega, pidime paadist peaaegu maha j22ma. Reaalselt seda ohtu kyll pole, sest kui v2ljumisaeg on 9.30, siis t2hendab see, et laevamehed hakkavad sel ajal alles paadi poole liikuma. Sel hommikul oli natuke teisiti - laev oli puupysti turiste t2is, kuid meid mahutati sinna kuhja otsa kuidagi 2ra ning algaski meie transpordip2ev tagasi Luang Prapangi ning seal edasi 16.30 bussiga alla 150km enne Vientieni asuva turistilinnakese Vang Viengi poole. Pidime j6udma sinna 23.00 6htul ning arvestasime et saame sel kellaajal veel ilusti endale 66maja leida...

...kuid j6udsime kohale 1.20 hommikul, mis andis asjale hoopis uue p66rde :)
Hoian teid p6nevuses, kohtume peatselt!

liinaaa said...

mul on küll põnev:)
mulle meeldib endiselt irmsasti kuidas sa s6nu rivistad... väärtuslik

paiksepoolsestoas said...

Pean sinuga rohkem h2ngima, sest kui p2ikest enam ei ole, siis sinu komplimendid ka paitavad mind m6nusalt!